De “geheime” codes uit de champagnestreek
Ontdek wat voor een producent je fles bubbels heeft gemaakt.
Siebe Kruize
Founding Bubbel Broeder
Bij de Bubbel Broeders importeren we alleen champagnes van kleine wijnboeren die alles van A-Z zelf doen. Van het onderhouden van de wijngaard – het oogsten – de wijn maken en het bottelen tot het verkopen van de fles. Om te weten of een boer alles van A-Z zelf doet hebben we een handige tip.
Check het etiket! Op elke fles champagne staat namelijk een nummer dat begint met twee letters. Achter die code gaat een heel verhaal verscholen. Handig dus als je liefhebber bent en wilt weten met wat voor een soort producent je nu eigenlijk te maken hebt. Wij zijn altijd opzoek naar de code RM.
Wat de meest voorkomende codes betekenen ontcijferen we in deze Bubbelblog, #4 alweer!
RM - Récoltant-Manipulant
RC - Récoltant-Coopérateur
NM - Négociant-Manipulant
De eerste manier om rosé champagne te maken is met de zogenaamde saignée-methode, wat letterlijk ‘bloeden’ betekent. Klinkt dramatisch, maar geen zorgen, het gaat hier om druiven. Bij deze methode worden de druiven, meestal een mix van Pinot Noir en Pinot Meunier, licht gekneusd. De druivenschillen blijven kort in contact met het sap, waardoor het sap een mooie roze kleur krijgt.
Vervolgens scheiden ze alsnog de druivenschillen van het sap. Vrij arbeidsintensief want er moeten meer stappen doorlopen worden om uiteindelijk tot die mooie diepe roze kleur te komen.
Wat is het resultaat? Een rosé champagne met een krachtige smaak en een diepe kleur. Deze methode wordt vaak gekozen door champagnehuizen die hun rosé net wat robuuster en complexer willen maken.
Dat is nog lang niet alles!
CM – Coopérative-Manipulant In dit geval komen zowel de druiven als de vinificatie van de champagne van een coöperatie. Dit betekent dat meerdere wijnboeren hun druiven bijdragen aan de coöperatie, die vervolgens verantwoordelijk is voor het gehele productieproces. CM-champagnes kunnen een breed scala aan stijlen en smaken vertegenwoordigen, afhankelijk van de verschillende wijngaarden die betrokken zijn bij de coöperatie.
ND – Négociant-Distributeur
In dit geval koopt de handelaar de afgewerkte champagne van andere producenten, in plaats van alleen druiven. Ze zijn betrokken bij de distributie en marketing van de champagne, maar niet noodzakelijk bij het productieproces.
MA – Marque d’Acheteur
De code ‘MA’ staat voor ‘Marque d’Acheteur’. Dit betekent dat de champagne is geproduceerd voor een specifiek merk of distributeur, die verantwoordelijk is voor de marketing. De eigenlijke productie kan worden uitgevoerd door een andere champagneproducent.
SR – Société de Récoltants
Dit is een groep wijnboeren die samenwerken om hun druiven te verbouwen en gezamenlijk champagne te produceren. Het benadrukt een vorm van samenwerking tussen de producenten.
Conclusie: Check het etiket als je champagne koopt of drinkt!
De tweede manier is de assemblage-methode, waarbij witte champagne wordt gemengd met een beetje stille rode wijn. Ja, je leest het goed, gewoon een beetje rode wijn erbij en voilà, je hebt rosé champagne! Deze methode is minder tijdrovend en geeft vaak een wat lichtere, frissere rosé.
Hoewel het misschien simpel klinkt, is het mengen van witte en rode wijn een kunst op zich. De verhoudingen moeten precies goed zijn om die subtiele roze tint te krijgen zonder dat de smaak uit balans raakt.
Deze methode mag alleen in de champagnestreek gebruikt worden. De reden is dat er nog geen eindproduct is bij het mengen van de wijnen. Het ondergaat natuurlijk nog de tweede vergisting op de fles.